Skvělá-Ručíme-Největší-Pozor-Věrnost-Značkový-Vše-Moje-Tip-100%-UFF

8. 10. 2009 7:59:00
Naše pošta je borec. Roznáší letáky, plakáty, nabídky všeho druhu. Mně jich dnes do kastlíku nacpali 3 cm na výšku, 1,22 kg čisté váhy. Několik počátečních slov z nich jsem nacpal do nadpisu. Napadlo mne, kolik tun jich naše pošta roznese a do kastlíku nastrká jen v našem obvodě. Kolik desítek nebo stovek tun papíru potiskne snad každý týden každá z těch firem. Mám smíšené pocity. Je to k něčemu?

Nějaký ten leták nebo nabídkový papír mám ve schránce vlastně skoro každý den. Nejlepší je však středa. Nevím, proč zrovna středa, ale právě v tento den se naše schránka musí docela dost snažit, aby všechny ty reklamní materiály pobrala. Obvykle středu poznám už z toho, že z naší poštovní schránky vyčuhují nejrůznější barevné papíry, které se už do ní nemohou vejít a mají co dělat, aby se zuby nehty v kastlíku udržely. Běžná korespondence v tento den nemá mnoho šancí, často končí pomuchlaná buď na dně nebo kdesi uprostřed barevné papírové záplavy.To je asi jediný důvod, proč všechny ty nabídky, letáky, katalogy vezmu domů a hezky s nimi jedním po druhém zatřepu, aby z nich vypadla moje korespondence. Pak je zase hezky sesumíruju na jednu hromádku. Před pár roky, kdy se ještě papír vykupoval, končil štůsek na hromadě do sběru. Nyní se už papír nevykupuje a tak končí na hromadě, už ne hromádce, ale hromadě, jelikož jich utěšeně stále přibývá, pro kontejner s nápisem papír. Odtud, předpokládám, se naše milé letáčky dostanou zpět do papíren. Koloběh se tak uzavírá.

Pokud by člověk dostal jednou za čas nějaký ten propagační materiál a pokud by jej zrovna zajímal jeho obsah, možná by jej prolistoval. S nárůstem takových tiskovin na dnešní měřítka se ale nepamatuju, že bych se jimi kromě protřepání z důvodu zapadlých dopisů jakkoliv zabýval, natož jimi listoval. Prostě ten štůsek přemístím k likvidaci. Co vím ze svého okolí, končí tak tahle halda letáků a nabídek ve většině domácností. Logicky se naskýtá otázka: vědí o tom ti inzerenti, ti co to nechávají tisknout a rozesílat? Že to pro ně jsou vlastně vyhozené peníze? Skoro bych řekl ano, vědět to musí. Ale jist si nejsem. Kdysi jsem se okrajově zabával touto otázkou i profesionálně. Větší firmy si nechávají zpracovávat průzkumy, zda lidé jejich letáky dostali, případně četli.Z jejich odpovědí vyplývalo již tehdy před asi 5ti roky, že přes 50% domácností neví, zde je dostalo, kolem 30% připouští, že je asi dostalo, ale nečetli to a zbývajících 20% potvrdilo, že leták dostali a prolistovali si jej. Již tenkrát ale bylo zřejmé, že odpovědi typu asi dostali a dostali a prolistovali byly hodně vágní. Bylo to často řečeno evidentně proto, aby dotazovaní měli pokoj a otázce "vyšli vstříc". Obecně je velmi zajímavé, že lidé na otázku výrazně raději a ochotněji odpovídají ANO, než aby měli říci NE. I proto je velmi, opravdu velmi důležité, jak je otázka koncipována. Nejen zde, ale v jakýchkoliv průzkumech.

Pohled na distribuční řetězec takových reklamních materiálů je rovněž velice zajímavý. Od tisku, přes různé doručovací kanály a firmy až k těm, kteří mají za úkol leták do chránek lidí vhodit. Často k tomuto poslednímu úkonu bývá využívána Česká pošta, která takovou službu garantuje. Méně často pak distribuci zajišťují různé firmičky a firmy. Zpětný kontrolní systém doručení jednoduše neexistuje. Byl by drahý a navíc jeho efektivita naprosto nejednoznačná. Proto se pro občasnou kontrolu využívá služeb průzkumů trhu a call center. Jejich výsledky jsem uvedl nahoře a to jsou výsledky zcela jistě výrazně optimističtější, než je realita. Ty firmy o tom vědí. A přesto tisknou jak o život, objednávají doručování a za vše platí. Náklady se pochopitelně promítnou do cen produktů. Co je vlastně k tomu vede? Z tohoto pohledu jsou zajímavé i občas viditelné originálně svázané balíky reklamních tiskovin, co se různě povalují u kontejnerů, případně vedle nich. To jsou prostě kousky, u kterých si konečný distributor zjednodušil práci, normálně je vyhodil a v papírech vykázal jako doručené do domácností.

Jak to vidí domácnosti? Ve větších domech je velmi často přímo u kastlíků bedna, kam se prostě reklamní tiskoviny rovnou vyhazují. Dost domácností je sice domů donese, ale jen proto, aby je jako celek přesunuly do odpadu. Přiznaně nějaký ten leták čte asi 20% domácností, nepřiznaně ale podle kvalifikovaného odhadu jen asi 5%. Pro zadavatele toho letáku se to ale asi přesto musí vyplatit. Jeden přečtený plakát ho stojí vlastně náklady na výrobu a distribuci 20ti výtisků.

Trpí tím příroda a přírodní zdroje surovin, trpí tím poštovní doručovatelky, co tahají stovky a stovky kilo papírů k vyhození, trpí tím 95% domácností co letáky rovnou vyhazují a v konečném důsledku tím trpí i jejich zadavatel, co to všechno platí, aniž si to ale připouští.

Neměl by to těm, co to platí, už někdo říct - proboha DOST!? Možná to můžeme říct tak, že své schránky označíme NEVHAZOVAT REKLAMNÍ MATERIÁLY. Tím by se logicky měly vrátit jejich zadavateli a ten si podle toho udělat obrázek o svých zbytečných výdajích a rát to jako informaci, aby hledal lepší možnosti. Jenže ono ani kdyby takový nápis mělo 90% kastlíků a doručovatelé to opravdu respektovali, tak by to asi nepomohlo. Protože ty doručovací firmy to prostě vyhodí a zadavateli vykáží jako doručené. Tak teda opravdu nevím, co s tím? Poradíte někdo?

Autor: Milan Soušek | čtvrtek 8.10.2009 7:59 | karma článku: 9.81 | přečteno: 1257x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Životní prostředí a ekologie

Milan Smrž

Otevřený dopis k referendu o větrných turbínách v Líšťanech u Loun

Dne 22.března proběhlo v obci Líšťany na Lounsku referendum o výstavbě větrných elektráren. Jen třetina hlasovala pro. Doufejme, že občané za dva roky názor změní. Nebo budeme raději spoléhat na drahou jadernou energii?

24.3.2024 v 9:47 | Karma článku: 8.68 | Přečteno: 538 | Diskuse

Milan Smrž

Také jste proti Green Dealu?

Protesty zemědělců v Evropě i mnoho příspěvků na sociálních sitích nesou pečet protestu proti Green Dealu. Kdo tomu tleská?

3.3.2024 v 22:32 | Karma článku: 21.26 | Přečteno: 6057 | Diskuse

Petr Hariprasad Hajič

Baterky, kam se podíváš

Poslední dekáda byla ve znamení obrovského nárůstu výroby baterií, tedy lépe řečeno, akumulátorů. Připadá mi to jako druhá elektrifikace. Na baterie bude po čase zřejmě všechno.

3.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 6.42 | Přečteno: 342 | Diskuse

Petr Hariprasad Hajič

Tak co hoši a holkiíí, jakxte na tom s tem vodíkem?

Zelená vodíková produkce je další dílek do dekarbonizační skládačky udržitelného rozvoje. Byla jen otázka času, kdy na vodík dojde v praxi a loni nastala úplná exploze publicity. Toto třaskavé téma stojí za pozornost.

1.3.2024 v 8:21 | Karma článku: 7.44 | Přečteno: 293 | Diskuse

Vašek Brynda

Co je eko kůže a proč je pravá kůže ekologičtější?

Není to tak dávno, kdy se na trhu objevily pojmy, jako je eko kůže a veganská kůže. Mnoho lidí znejistělo a začalo považovat pravou kůži za neekologickou, a naopak slepě opěvovat tyto nové materiály. Jak je to ale skutečně?

19.2.2024 v 13:03 | Karma článku: 22.75 | Přečteno: 436 | Diskuse
Počet článků 89 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 3785
Apolitik s vytříbeným vkusem pro nevhodno.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...